
Foto: MVRDV
Ikoniska Markthal i Rotterdam, Nederländerna, firar 10 år. Uppdraget var att ge nytt liv till Rotterdams stadskärna och skapa en blandning av offentligt utrymme, bostäder och detaljhandel. Arkitektbyrån MVRDV, som vann uppdraget, hade en tydlig vision: att skapa en täckt marknad som skulle rymma stånd med färskvaror och samtidigt skapa ett inbjudande utrymme som sömlöst blandar inomhus- och utomhusmiljöer.

Foto: MVRDV
Resultatet blev denna bågformade struktur med lägenheter inbäddade i designen. Markthal har en total yta om 95 000 kvadratmeter med 228 lägenheter samt 1 200 parkeringsplatser belägna under jord. Under den 40 meter höga bågen finns byggnadens mest slående inslag – den enorma marknadshallen som rymmer 96 stånd och butiksytor, vars tak livas upp av en pampig och färgstark muralmålning.

Foto: MVRDV
Det 11 000 kvadratmeter stora taket består av 4 500 perforerade och printade aluminiumplattor som tillsammans bildar muralmålningen ”Cornucopia”, fylld med blommor, färska frukter och fiskar. Markthals tak är dessutom lika innovativt som det är konstnärligt. Muralmålningen tjänar ett syfte bortom estetiken, tack vare sina akustiska egenskaper, där de perforerade panelerna hjälper till att dämpa ekot. Detta förbättrar inte bara upplevelsen för besökarna i den livliga marknaden, utan säkerställer även att ljud absorberas för de som bor i lägenheterna.