I februari instiftade Svensk Byggplåt det nya priset Årets Plåtinfluerare. Efter att ha bedömt många fina förslag på potentiella Plåtinfluerare har juryn nu utsett tre finalister; byggnadsplåtslagaren Jonathan Lundin som driver Instagram-kontot @platslagerifornordar, branschförebilden Emelie Persson, VD på Björn Persson Plåtslageri, och hållbarhetprofilen Matilda Isaksson, hållbarhetschef på Lindab. Vem som vinner utmärkelsen offentliggörs på Nordbygg den 25 april.

Årets Plåtinfluerare är en utmärkelse som ska gå till en person (max 40 år fyllda) inom byggplåtbranschen som flyttar fram positionerna inom hållbarhet, innovation, arbetsmiljö, inkludering och/eller rekrytering. Hen är en inspiratör som driver förändring och utveckling i en positiv anda och har gjort så över tid eller via specifika och betydande insatser. Årets Plåtinfluerare är därmed ett föredöme och representerar även den yngre generationen som nu formar framtidens byggplåtbransch.

– Svensk Byggplåt har fått in många fina förslag på passande profiler och det är enormt givande att arbeta med att hitta och hylla yngre talanger och eldsjälar inom branschen. Vi har dessutom fått många bevis på att vi är en nytänkande, kompetenstung och mångsidig framtidsbransch att räkna med. Det ska bli oerhört spännande att få dela ut utmärkelsen för allra första gången, säger Tomas Skagerlind, jurymedlem och chefredaktör för Plåt & Ventmagasinet.

Juryn har bestått av:
Ann-Katrin Ahlbäck, Area Marketing Manager Scandinavia, Plannja
Tomas Skagerlind, chefredaktör Plåt & Ventmagasinet (Plåt & Ventföretagen)
Anton Franker, vd Återbruksbyrån
Robert Holmberg, Försäljningschef Öst Areco
Jenny Landberg, plåtslagare och yrkesambassadör för plåt via Plåt & Ventbyrån

De nominerade (utan inbördes ordning) till Årets Plåtinfluerare 2024 är:

Matilda Isaksson, 32 år, hållbarhetschef Lindab, Halmstad (Linkedin) 
Matildas ansvar är att utveckla, implementera och följa upp Lindabkoncernens arbete, prestationer och affärsmöjligheter kopplat till hållbarhet.

Juryns motivering:
”Med ett smittande engagemang, stort driv och en välbehövlig tydlighet är Matilda en nyckelperson i byggplåtbranschens hållbarhetsarbete. Hon har fått ett stort genomslag med sitt holistiska hållbarhetsarbete både internt och externt, ofta genom att utmana ”sanningar” inom allt från återvinning till grön el, fossilfria transporter och en jämställd arbetsplats. Hon får kollegor, kunder och leverantörer att förstå möjligheterna med plåt och hon ökar sin spridning genom en smart och aktiv närvaro på LinkedIn.”

Jonathan Lundin, 29 år, Plåtslagare Jäla plåtslageri, Falköping
Jonathan driver Instagram-kontot @platslagerifornordar sedan 2021 och har 5957 följare. Här delar han med sig av sin vardag som plåtslagare.

Juryns motivering:
”Jonatan lyckas via sitt instagramkonto @platslagarifornordar nå en stor följarskara både inom och utanför byggplåtbranschen. På ett intressant och fängslande sätt sprider han kunskap, visar med sin yrkesskicklighet på plåtens möjligheter och lockar in nya talanger i branschen. Han höjer statusen på plåtslageriyrket och får alla att vilja bli plåtnördar. Utanför sitt vanliga arbete och Instagram ställer han även upp i möten med politiker och lärare för att lyfta rekryteringsfrågor.”

Emelie Persson, 40 år, VD Björn Persson Plåtslageri (även grundare av Takinformation AB och delägare i Flygheds Tak AB), Stockholm (Linkedin)
Emelie driver sina bolag med innovation och hållbarhet i fokus. Hon jobbar också konstant med att nå ut med information om plåtslagaryrket. Hon deltar i och arrangerar seminarier och branschmöten samt erbjuder praktik, studiebesök och workshops för yrkesutbildningar.

Juryns motivering:
”Emelie får folk att lyssna och hon driver på branschens utveckling inom en mängd olika områden. Hon är ofta först med att testa nytt, hon står för en schysstare och mer inkluderande bransch och ser handgripligen till att arkitekter och fastighetsägare med flera får prova på att jobba med plåt. Hon sprider arbetsglädje, kunskap och en vilja att utvecklas och hon gör det på ett öppet och aktivt sätt till kollegor, studenter och branschen i stort. Emelie når även många olika intressegrupper utanför branschen, ofta via sociala medier.”

Vinnaren av Årets Plåtinfluerare 2024 koras på Nordbygg
Årets Plåtinfluerare riktar sig till den yngre generationen som driver viktiga frågor kring hållbarhet, innovation, arbetsmiljö, inkludering och rekrytering framåt på ett föredömligt sätt. Vinnaren offentliggörs på Nordbygg, 25 april kl 16-16.30 på stora scen.

Dagen innan vinnaren koras kommer Svensk Byggplåt att presentera och intervjua de tre nominerade till Årets Plåtinfluerare 2024 på materialscenen i Hall C.