Den Spanienbaserade arkitektbyrån RCR Arquitectes är årets pristagare av The Pritzker Architecture Prize, världens mest prestigefyllda arkitekturpris. Sedan byrån etablerandes 1988, har de slutfört många fantastiska byggnader – och det som gör dem ännu mer intressanta är att en majoritet av dessa är i Cor-Ten.

RCR Arquitectes beskriver stålet som ett modernt och industriellt material, men som samtidigt återspeglar åldrandet. I videon nedan berättar byrån sitt förhållningssätt till olika material.

 

Video från pritzkerprize.com

I galleriet nedan har vi sammanställt några av RCR Arquitectes rostiga projekt:

Bilder från rcrarquitectes.es och archdaily.com.

 

Mer om Cor-Ten:

När rost blir en beläggning

Rostiga fasader och skulpturer dominerar allt mer stadsbilden i städer och parker. Det är inte ovanligt att de bruna nyanserna, skimrande fasaderna och konstverken möts med total oförståelse av passerade fotgängare – och en del blir chockade eftersom de tycker att det är ett slöseri med pengar.

Bara ett fåtal vet att materialet inte är vanligt stål och att det måste rosta för att skapa ett naturligt skydd mot skadlig korrosion. Arkitekter, metallurger och stålproffs har känt till materialet i mer än 80 år.

Att skapa intryck av rostig plåt utan att göra avkall på modern kvalitet är fullt möjligt. SSAB Weathering och COR-TEN® är framtaget av SSAB och ett stål som sprider sig över hela världen för sin effektfulla yta. SSAB är dessutom den enda licensierade tillverkaren av COR-TEN® i Europa.

Trots intrycket av ålderdomlig yta är stålet beständigt mot alla typer av väder, eftersom stålet skyddar sig själv genom den oxiderade ytan. Det sker tack vare att stålet tillförts koppar, krom, nickel och fosfor. Detta gör också att tak och fasadbeklädnader i princip är underhållsfria och man slipper kostnader för målning.

– Jämfört med traditionellt stål kan det röra sig om kostnadsbesparingar på 15-20 procent av totalkostnaden, säger José Rovira, säljchef Sverige.

Vad är då COR-TEN® exakt?

1933 lanserade det amerikanska U.S. Steel Corporation COR-TEN för första gången. Namnet på materialet är bildat på CORrosion resistant (korrosionsbeständigt) och TENsile strength (draghållfasthet). Eftersom materialet på inget vis är ett rostfritt stål utan snarare ett konstruktionsstål med optimerade korrosionsegenskaper, kallas det ”väderbeständigt stål”. COR-TEN är egentligen bara ett varumärke och inte en benämning på själva materialet.

Det finns två typer av COR-TEN, COR-TEN A och COR-TEN B. COR-TEN A innehåller fosfor som legeringselement, men COR-TEN B gör det inte. U.S. Steel Corporation äger patenträttigheterna för båda materialen. Företaget har gett licensrättigheter till SSAB, ArcelorMittal och Nippon Steel med flera.

I Europa är SSAB den enda tillverkaren av COR-TEN stål. Det finns även andra, licensfria väderbeständiga stål som produceras enligt den europeiska standarden EN 10025-5.

Som tidigare nämnts bygger väderbeständiga stål upp en karakteristisk brun ytstruktur, förutsatt att materialet växelvis exponeras för våta och torra förhållanden. På det sättet kan väderbeständiga stål bygga upp en starkt vidhäftande patina, som skyddar mot vidare korrosion av stålet. Det täta syreskiktet som är nästan ogenomträngligt för väte, den så kallade patinan, bildas genom en kombination av legeringselement koppar, krom, nickel och fosfor (inte i COR-TEN B). Under normala väderleksförhållanden bildas patinan inom 18 till 36 månader. I början har patinan en rödbrun färg men blir mörkare med tiden.

– I en industriell atmosfär utvecklas patinan snabbare och blir mörkare än på landsbygden. I marina miljöer påverkar klorider bildandet av den skyddande patinan och kan eventuellt modifiera de klassiska egenskaperna hos COR-TEN stål”, förklarar José Rovira, säljchef Sverige på SSAB.

Tack vare patinalagret kan väderbeständigt stål också användas för inomhusbyggande utan ytbehandling. Den patina som utvecklas på konstruktioner som inte är direkt utsatta för väder och vind är inte lika homogen som på element som omväxlande utsätts för fukt och torka.

På delar som är utsatta för kraftiga variationer i temperatur kan marginella färgskillnader förekomma. Alla kostnader för ytbehandlingar och senare nödvändiga reparationer kan sparas in genom att använda väderbeständigt stål. I jämförelse med belagda byggnadsdelar som måste beläggas regelbundet är kostnadsfördelarna uppenbara. Väderbeständigt stål i avgassystem förlänger livslängden på skorstenar och avgaskanaler.

Stålytor som ständigt är våta bildar inte ett optimalt skyddslager. Det gäller till exempel konstruktioner i marken eller som står i vatten. I dessa fall kan det väderbeständiga stålet ytbeläggas.

Väderbeständigt stål används ofta när man bygger belagda containrar. Rost som annars skulle skada beläggningen ”läker” då istället stålet.

– Väderbeständigt stål är ett ekologiskt material. I de flesta fall belägger man det inte och det har lång livslängd. Som fasad har det ett behagligt utseende och en mer kraftull färg än koppar. Med tiden förändras färgen från orange till rödbrun och sedan violett-brun, tillägger José.

Pin It on Pinterest