• Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Med pågående kampanjen ”Det stora lyftet” utmanar Plannja villaägare att tänka utan för boxen, när det ska bytas tak och fasad.

Den traditionella röda stugan samt tidsenliga hus från 50/60-talet, 70-talet och 80-talet presenteras med kreativa ”lyft” i tre olika steg; för minimalisten, modernisten och expressionisten. Plannja anlitade Notchi arkitekter för att uppgradera fyra klassiska villor och lät animatörerna på Adore Adore använda sig av Plannjas egna produkter för att skapa husen i 3D. Ett annorlunda och mycket roligt uppdrag, enligt arkitekten Carl-Magnus Elander på Notchi arkitekter.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Carl-Magnus Elander, Notchi Architects

– Det var såklart otroligt kul att få göra något så konceptuellt och med så lösa ramar. Att få leka med kontraster och material och även provocera lite, säger han.

Carl-Magnus personliga favoriter är det klassiska röda svenska torpet som i expressionistiskt utförande blir en toppmodern villa i litet format, med stora ljusinsläpp och röd plåt som enhetligt klär in hela byggnaden. Likaså 80-tals villan med vitt Mexitegel som med japansk inspiration bland annat fått svarta ”stålgardiner”.

– Som arkitekt uppskattar jag att jobba med få materialval. Då gör sig plåten väldigt bra eftersom man kan låta taket fortsätta ner som fasad, säger Carl-Magnus.

Såväl Plannja som Plannjas återförsäljare och Carl-Magnus vittnar om det ökade intresset för att använda plåt även på fasader. Carl-Magnus vill också passa på att uppmuntra till att våga testa nya varianter på vattenavrinningar, istället för enbart de klassiska hängrännorna, samt att ta vara på plåtslagarna kunskaper och jobba mer med olika mått på plåten, så som olika bandbredder.

Plannjas kampanj belyser just möjligheterna, det breda utbudet av profiler och kulörer. Förhoppningen är att det ska tilltala fler och göra takvalet till något som engagerar alla villaägare.

– Vi vill visa att ett takbyte kan bli mer än ett skyddande yttre skikt och något som kan påverka och lyfta uttrycket av hela ditt hus, säger Ann-Katrin Ahlbäck, Area Marketing Manager Scandinavia på Plannja.

Läs mer >>

Pin It on Pinterest